FLYLEGENS SIDE

Av Dr. Ole Tveiten

  Flyleger         Forskrifter         Akuelle lenker        Om undersøkelsen         Legeattestens gyldighetsperiode    

GENERELT:

Som kjent ble de nye reglementene fra JAR gjort gjeldende fra 1. mars 2000. De nye forskriftene JAR-FCL 3 gjelder foreløpig bare trafikkflygere og privatflygere. Øvrig luftpersonell følger fortsatt de samme forskrifter som tidligere. De medisinske kravene er stort sett som før og vil neppe føre til noen overraskelser. Det er imidlertid gjort en del forandringer i gyldighetsperiodene for enkelte aldersgrupper av flygere. Den enkelte flyger plikter å holde seg orientert om dette, og alle innehavere av legeattest klasse 1 og 2 bør sjekke den gjeldende periodisiteten for sin alder etter tabellen nedenfor og se om det er kommet forandringer etter siste flylegesjekk. Det er denne tabellen som gjelder, og ikke den datoen som står på legeattesten! Nytt er det også at privatflygere nå ikke behøver å reise til Legenemnda i Oslo i det hele tatt, alle undersøkelser inklusive førstegangsundersøkelsen kan foretas av godkjente flyleger. Noen vil også oppleve at det skal tas oftere EKG (hjerteprøve) enn tidligere, men generelt er det altså kun små forandringer i selve de medisinske kravene, som også nå er likelydende  i alle land tilknyttet JAA.

Etter at disse reglene ble gjort gjeldende har flylegene i Norge måttet gjennomgå videreutdanning for å fylle de nye kravene til flyleger. De legene som i løpet av år 2000 gjennomgikk dette videreutdanningskurset er nå blitt JAA-godkjente flyleger eller såkalt flylege klasse 1 (AME Class 1). Disse legene kan undersøke alle kategorier luftpersonell og kan dermed også utføre periodisk kontrollundersøkelse av innehavere av Legeattest klasse 1 (trafikkflygere) og Legeattest klasse 2 (privatflygere). Det er i øyeblikket 172 slike godkjente flyleger i Norge, og disse kan nå også undersøke flygere fra andre land tilknyttet JAA.

87 av de tidligere godkjente kontroll-legene har ikke gjennomført videreutdanningen. Disse kalles nå bare kontroll-leger med begrenset rettighet og kan fra 1. januar 2001 ikke undersøke trafikk- eller privatflygere. De kan imidlertid fortsatt foreta undersøkelse av andre typer luftpersonell, dvs seilflygere/ballongførere/mikroflygere, kabinbesetningsmedlemmer, flygeledere, AFIS-fullmektiger, personell i brann- og redningstjenesten på statens lufthavner og besetningsmedlemmer på luftfartøyer utstyrt for pasienttransport.

Det er i tillegg utnevnt 62 øyeleger som kan utføre den spesielle øyeundersøkelsen som kreves for klasse 1 og 2. Denne undersøkelsen kan imidlertid foretas av godkjente flyleger som har det nødvendige utstyr eventuelt i samarbeid med optiker.

Spesialistundersøkelse hos øre-nese-hals-lege er ikke lenger obligatorisk, men kan gjøres som en del av den generelle flylegesjekken.

Fra 1. januar 2002 kan igjen seilflygere, mikroflygere og ballongførere undersøkes an hvilken som helst lege, de behøver altså ikke gå til en flylege. Undersøkelsen er den samme som før, men men prisen er fra 1. juli 2002 redusert til kr. 600,- for disse gruppene. Pga mangel på kjennskap til reglementer og forskrifter samt manglende erfaring i bruk av det faste skjemaet vil mange allmennleger vegre seg for å foreta undersøkelsen, og flylegen vil derfor fortsatt ta imot også disse gruppene flygere dersom det er ønske om det.

 

 

FLYLEGER KLASSE 1 (AME CLASS 1):

*Kan undersøke alle typer luftpersonell, også trafikkflygere (klasse 1) og privatflygere (klasse 2).

*172 leger rundt om i landet.

*Eneste flylege i Valdres er Spesialist i allmennmedisin Ole Tveiten på Fagernes legesenter, tlf 61 35 98 88.

*De nærmeste flylegene for øvrig er

                     HEMSEDAL: Dr. Harald Lystad, tlf 32 06 03 04

                     HØNEFOSS: Dr. Kjell Bøhn, tlf 32 17 61 33

                     HØNEFOSS: Dr. Jørn Ossum, tlf 32 12 30 42

                     HØNEFOSS: Dr. Sigurd Rosenberg, tlf 32 12 70 30

                     HØNEFOSS: Dr. S. Steffensrud, tlf 32 16 16 18

                     LILLEHAMMER: Dr. Bent Joro, tlf 61 22 22 23

 

KONTROLL-LEGER MED BEGRENSET RETTIGHET:

*Kan ikke undersøke trafikkflygere (klasse 1) og privatflygere (klasse 2), men kan undersøke andre typer luftpersonell inntil videre. Det finnes ingen slike leger i vårt fylke eller i nærområdet.

 

AKTUELLE FORSKRIFTER:

*BSL JAR-FCL 3: Trafikkflygere (Class 1) og privatflygere (Class 2)

*BSL C 1-2/C 1-3: Seilflygere, ballongførere, mikroflygere, kabinbesetnings- medlemmer og flytelefonister

*BSL  D 2-7 Bilag 2: Besetningsmedlem på luftfartøy utstyrt for pasienttransport (samme medisinske krav som kabinbesetningsmedlemmer)

*BSL E 4-4 vedlegg 3: Brann- og havari-personell

*HLT A-10: Flygeledere

*HLT A-25: AFIS-betjenter

 

AKTUELLE LENKER:

Ved å gå inn på internett på hjemmesiden til Luftfartstilsynet vil du finne lenker til alle de gjeldende forskrifter i fulltekst samt oppdaterte lister over godkjente flyleger. Adressen til flymedisinsk seksjon er www.luftfartstilsynet.no/organisasjon/avdeling_med.htm

På denne siden ligger det også lenker til alt som har med flyging å gjøre inkl Valdres Flyklubb!

 

TIMEBESTILLING:

En flylegeundersøkelse er relativt omfattende og kan vare opptil en time. Det er stor trafikk på Fagernes legesenter og generelt lang ventetid på ting som ikke haster. Den enkelte flyger bør derfor følge nøye med på sin legeattest og bestille time til legeundersøkelse i god tid, minst en måned før utløp. Flylegen på Fagernes er tilstede på kontoret mandag, tirsdag, onsdag og torsdag. Ved bestilling av time bes oppgitt hvilket sertifikat undersøkelsen gjelder samt når sertifikatets gyldighet går ut.

 

UNDERSØKELSEN:

Ta med urinprøve til alle undersøkelser. Det er også helt nødvendig for undersøkelsen at alle briller tas med, både lesebriller og avstandsbriller. Ved stor styrke på brillene bør brilleseddel tas med, da det er krav til maksimal korreksjon på enkelte sertifikat-typer. Det kreves også øyelege-vurdering ved brillestyrke over +/- 5.

 

TAKSTER:

Full flylegesjekk koster kr 1320,- Seilflygere og mikroflygere betaler kr. 600,- disse kan undersøkes også av vanlige allmennleger uten godkjenning. Utenom disse er det samme undersøkelse og samme pris for alle typer luftpersonell. Enkelte reagerer nok på en relativt høy pris, men en må være klar over at undersøkelsen er omfattende og tidkrevende og at trygde- systemet ikke dekker noe av dette. På den annen side er det vel ingen som får en så grundig ”helsjekk” jevnlig som flygere, og såpass mye er kanskje helsa verd?

 

ØYELEGEUNDERSØKELSE:

Flylegen på Fagernes har inngått avtale med optiker Jomar Johansen og kan derfor utføre øye-undersøkelsen her oppe. En trenger altså ikke oppsøke øyelege verken ved førstegangsundersøkelse (gjelder både privat- og trafikkflygere) eller ved senere kontroller (trafikkflygere hvert 5. år til fylte 40 år, deretter hvert 2. år). Deler av øyeundersøkelsen foretas som en del av den generelle flylegesjekken og er inkludert i taksten for denne, men enkelte spesial-undersøkelser gjøres hos optiker etterpå og må betales hos ham. Dette koster for tiden kr 180. Det vil uansett falle betydelig billigere ut enn tilsvarende undersøkelse hos øyelege, taksten for denne er kr 790,-

 

ØRE-NESE-HALS-UNDERSØKELSE:

Denne kan nå utføres hos alle godkjente flyleger, og det er ikke noe krav til undersøkelse hos øre-nese-hals-spesialist. Ved spesielle problemstillinger vedrørende hørsel eller mer alvorlige tilstander innen øre-nese-hals må en regne med å bli henvist til spesialist.

 

 

 

PERIODISITET FOR MEDISINSK UNDERSØKELSE TIL LEGEATTESTER:

PERSONELL BESTEMMELSE EKG (HJERTEPRØVE)

AUDIOGRAM  

LEGEATTESTENS GYLDIGHETSPERIODE

Trafikk-flyger (klasse 1)

BSL JAR-FCL 3

<30 år:      Hvert 5. år               30-39 år:  Hvert 2. år                   40-49 år:  Hvert år                         50 år:      Hvert ½ år

<40 år: Hvert 5. år              >40 år: Hvert 2. år

 

<40 år:       12 mndr                     >40 år:        6 mndr

 

Privat- Flyger  (klasse 2)

BSL JAR-FCL 3

Ved førstegangsundersøkelse           40-49 år:  Hvert 2. år                      >50 år:     Hvert år

Kun med instrumentbevis:   <40 år:  Hvert 5. år           >40 år: Hvert 2. år

<30 år:       60 mndr                      30-49 år:    24 mndr                         >50 år:       12 mnd

Seilflyger   Friballong Mikrofly

BSL C 1-2         BSL C 1-3

<40 år:       60 mndr                     40-50 år:   24 mndr                   >50 år:       12 mndr

Kabin-besetning

BSL C 1-2         BSL C 1-3

<40 år:       60 mndr                  >40 år:       36 mndr

Besetnings-medlem på luftfartøy for pasient-transport

BSL D 2-7         bilag 2

<40 år:       60 mndr                   >40 år:       36 mndr

Flygeleder HLT A 10 Alle aldre (Legenemnda/FMI hvert tredje år) Legenemnda/FMI hvert 3. år Alle aldre   12 mndr
AFIS-betjent HLT A 25

<40 år:     Kun første gang     40-50 år:  Hvert 4. år              >50 år:     Hvert 3. år

<40 år:     Hvert 5. år          40-50 år: Hvert 4. år            >50 år:     Hvert 3. år

<40 år:       60 mndr                   40-50 år:   24 mndr                   >50 år:       12 mndr

Brann/havari

BSL E 4-4     vedlegg 3

Første gang

<40 år:       24 mndr                   >40 år:       12 mndr

Fly-telefonist    (kun audiogram)

BSL C 1-2         BSL C 1-3

 

<40 år:      Hvert 5. år         40-50 år:   Hvert 4. år          >50 år:     Hvert 3. år

<40 år:       60 mndr                  40-50 år:   48 mndr                   >50 år:       36 mndr

                                                                                            Til toppen